
تعداد نشریات | 20 |
تعداد شمارهها | 510 |
تعداد مقالات | 4,414 |
تعداد مشاهده مقاله | 8,298,610 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 4,290,369 |
مقایسه علم حضوری از منظر علامه طباطبایی و شهود از دیدگاه نل نادینگز و دلالت های تربیتی آن | ||
علوم تربیتی از دیدگاه اسلام | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 اسفند 1403 | ||
نوع مقاله: علمی - پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30497/esi.2025.246989.1835 | ||
نویسندگان | ||
حسن کرمی محمدآبادی* 1؛ حسین رهنمایی2؛ عباس قربانی2 | ||
1دانشجوی دکتری مدرسی معارف، دانشگاه تهران | ||
2استادیار دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
«نگاه به درون» آغازی دوباره بر فرآیند تعلیم و تربیت است. علم حضوری از دیدگاه علامه طباطبایی و شهود از دیدگاه نل نادینگز هر دو در حد وسط نگاه به درون بیشترین قرابت مفهومی را دارند. علم حضوری، گونهای از رؤیت و مشاهده بدون استفاده از ابزارهای حسی است. در این نوع از علم، شیء بدون واسطه نزد ما حاضر است. علامه معتقد است انسان موجودی خالی و تهی نیست، بلکه پُر از ظرفیتهای نهفته است که هستی تجلیگاه آن است. از این رو، علامه اصالت را به علم حضوری می-دهد و دانش را از طریق علم حضوری محقق میداند. شهود نیز راهی برای شناخت است که در آن نفس ما با ابژه تماس مستقیم برقرار میکند. شهود، مانند دیدن بدون واسطه، واقعیت را مقابل ما به تصویر میکشد. اگر نگاه هستیشناسانه علامه به علم حضوری و نگاه ابزاری نادینگز به شهود در فرآیند تعلیم و تربیت به کار بسته شود، نقطه شروع آموختن، خود فراگیر خواهد بود. در این نوشتار، دیدگاههای دو اندیشمند در حوزه تعلیم و تربیت، با روش تطبیقی-تحلیلی، استخراج و توصیف شد. سپس با بررسی تطبیقی این دیدگاهها، الگوی منسجم با تأکید بر «نگاه به درون» ساخته شد. هر دو اندیشمند درصدد بودند که انسان را متوجه درون کنند و فرآیند تربیت و آموزش را از درون آغاز کنند. این در حالی است که امروزه تعلیم و تربیت صرفاً در تحمیل انبوهی از دادهها خلاصه شده است. ابزار شناخت بودن، نقش تسهیلگری مربی، جنبه کاشفیت داشتن و نفس محور بودن ازجمله دلالتهای تربیتی علم حضوری و شهود است. این دلالتها نظام تعلیم و تربیت را از حالت وضع، جعل و تحمیلی بودن خارج میکند و کاربست آن فرآیند علمآموزی و تربیت را برای فراگیر تسهیل میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
علامه طباطبایی؛ نل نادینگز؛ شهود؛ علم حضوری؛ تعلیم و تربیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparison of Presentational Knowledge from the Perspective of Allamah Tabataba'i and Intuition from the Viewpoint of Nel Noddings, and its Educational Implications | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Karami mohamadabadi1؛ hosein rahnamaei2؛ abbas ghorbani2 | ||
1PhD student, Faculty of Theology and Islamic Studies, Tehran University, Tehran, IRAN | ||
2Assistant Professor, Faculty of Theology and Islamic Studies, Tehran University, Tehran, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
"Looking Within" is a new beginning for the process of education and training. Presentational knowledge from the perspective of Allamah Tabataba'i and intuition from the viewpoint of Nel Noddings both have the most conceptual affinity in the middle ground of looking within. Presentational knowledge is a kind of seeing and observing without the use of sensory tools. In this type of knowledge, the object is present to us without mediation. Allamah believes that man is not an empty and hollow being, but rather full of hidden capacities that existence is the manifestation of it. Therefore, Allamah gives originality to presentational knowledge and considers knowledge to be realized through presentational knowledge. Intuition is also a way of knowing in which our soul makes direct contact with the object. Intuition, like seeing without mediation, depicts reality in front of us. If Allamah's ontological view of presentational knowledge and Noddings' instrumental view of intuition are used in the process of education and training, the starting point of learning will be the learner himself. In this writing, the views of the two thinkers in the field of education were extracted and described by a comparative-analytical method. Both thinkers were trying to make man aware of his inner self and to start the process of education and training from within. This is while today education and training is merely summarized in imposing a mass of data. Being a tool of knowledge, the facilitating role of the trainer, having an exploratory aspect, and being self-centered are among the educational implications of presentational knowledge and intuition. These implications take the education system out of the state of being put, made, and imposed, and its application facilitates the process of learning and training for the learner. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Allameh Tabatabai, Nell Nadings, intuition, presential knowledge, education and training | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 7 |