نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد اراک
3 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی
4 استادیار دانشکده ی صداوسیمای قم
چکیده
اعتلای سواد رسانهای مرهون پژوهشهای علمی و سازمانیافته آن است. نقش اصلی که سواد رسانهای در این میان ایفاد میکند، موضوع اصلی این مقاله حاضر است که بهمنظور ارائهی مدلی برای تبیین سواد رسانهای در دوره متوسطه انجامگرفته. روش پژوهش، سندکاوی و نظریه برخاسته از دادهها (نظریه مبنایی) و از نوع تحقیقات کاربردی، ازنظر نوع دادهها کیفی، نحوه اجرا توصیفی است. جامعهی آماری پژوهش ، شامل 2 گروه است. نخست متخصصان سواد رسانهای، برنامهریزان آموزشی و معلمان سواد رسانهای که از آنها برای تعیین عناصر جهت طراحی مدل مطلوب، مصاحبه به عمل آمد دوم کارشناسان سواد رسانه که برای اعتبار مدل استفاده شد. حجم نمونه برای مصاحبه 12 و برای اعتبارسنجی مدل 35 نفر استفادهشده. روش تجزیهوتحلیل شامل سه مرحلهی کدگذاری باز، محوری و انتخابی انجام و به شیوه نظریه مبنایی در قالب شبکهی مضامین پایه، سازماندهی شده. یافتهها نشان میدهد مدل مدنظر شامل یک مضمون فراگیر، 7 مکانیسم سازماندهنده است که در آموزش و برنامهریزی کتاب سواد رسانهای به آن تأکید میشود. یافتهها حاکی از آن است سواد رسانهای دارای 2 درونمایه مهم شامل نهاد آموزشوپرورش و صداوسیماست که بهعنوان عوامل تأثیرگذار در زندگی مخاطبان موردتوجه است. هدف اصلی در این پژوهش، مطالعه عمیق نتایج فرایند آموزش سواد رسانهای در کشورهای مذکور، جهت الگو و هدایت، آموزش و تربیت دانشآموزان از طریق افزایش کیفیت آموزش سواد رسانهای، شیوه تدریس و محتوای آموزشی است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Designing a Model for Explaining Media Literacy in the Secondary Education System of Iran (Research Based on Grounded Theory)
نویسندگان [English]
1 PhD student in Philosophy of Education, Arak Branch of Islamic Azad University
2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Arak Branch of Islamic Azad University
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Arak Branch of Azad University
4 Assistant Professor of Qom Radio and Television Faculty
چکیده [English]
The promotion of media literacy is due to its scientific and organized research. The main role that media literacy plays in this is the main topic of the present article, which has been done in order to provide a model for explaining media literacy in high school. The research method is document mining and theory based on data (basic theory) and applied research, and qualitative in terms of data type in terms of descriptive implementation. The statistical population of the present study consists of two groups: first, media literacy specialists, educational planners and media literacy teachers who participated in specialized meetings, from which interviews were conducted to determine the elements for designing the desired model, and second, media literacy experts used. Sample size was used for interviewing 12 people for model validation of 35 people. The analysis method consists of three stages of open, axial and selective coding and is organized in the form of basic theory in the form of a network of basic themes. Findings show that the model includes a comprehensive theme and 7 organizing mechanisms. Which is emphasized in education and programming of media literacy book.1-Management mechanisms,2-Education and teaching mechanisms, 3-Structure reform mechanisms,4-Mechanisms of necessary competencies to create change in media literacy, 5-Learning mechanisms, 6- Mechanism for paying attention to the quality of education and 7- Mechanisms of developments and challenges facing media literacy education. Findings indicate that media literacy has two important themes ,which are considered as influential factors in the lives of audiences.
کلیدواژهها [English]